Taktický urbanismus
Proměna Drahovického mostu na veřejný prostor byla provedena pomocí zásad taktického urbanismu – rychlého, nízkonákladového akčního přístupu k provádění smysluplných občanských změn v nevyužívaných ulicích a dalších městských prostorech. Tato zástupná realizace jednoduchých zásahů pak může být v případě kompletní rekonstrukce Drahovického mostu nahrazena trvalejšími a propracovanějšími prvky. Fungující veřejný prostor s aktivní komunitou uživatelů bude v tu dobu závazkem k dlouhodobější změně – most a jeho okolí pak může být doplněn dalšími zásahy zkvalitnění veřejného prostoru, např. zvelebování břehů, zpřístupnění nábřeží Ohře a další. Pro nastartování této proměny proběhla také v květnu 2024 akce pro veřejnost “StART na mostě”, kde byl záměr proměny představen. Během akce byl připraven také program, do kterého se zapojily školy, rodiče s dětmi a další zájemci z lokality.
Začátky projektu
Drahovický most byl zahrnut do ankety Město sobě společně s dalšími lokalitami, které vzešly z podnětů veřejnosti jako možné cíle revitalizací veřejných prostorů Karlových Varů a byl veřejným hlasováním vybrán pro realizaci v roce 2024. Průzkum mostu prokázal špatný technický stav, který vynutil důkladnější opravu souvrství a most byl tak dokončen na přelomu jara a léta 2025. Most tvoří spojku přes Ohři mezi Drahovicemi a Bohaticemi. Původně sloužil pro všechny druhy dopravy, po vybudování průtahu městem byl uzavřen pro motorovou dopravu a sloužil pouze pro pěší a cyklisty. Z této unikátní situace, kdy je velkorysá dopravní plocha nepřístupná autům, těžil návrh revitalizace, a proměnil čistě dopravní stavbu na vitální veřejný prostor. Jeho uživatelé ho mohou zažít v úplně novém smyslu, a se zájmem se do něj vracet, ne jen přes něj procházet. Revitalizace mostu společně s jeho zabydlením novými funkcemi a mobiliářem tak postupně vytvořily jedinečné místo, kde se potkává město a jeho obyvatelé nad řekou.
Záměr
Přes most prochází důležitá pěší spojení, značená turistická trasa a mnozí cyklisté se zde napojují na cyklostezku č. 6 Euregio Egrensis. Na mostě zůstala zachována dostatečná prostupnost pro všechny způsoby dopravy, které nyní sdíli společný prostor po vzoru sdílených zón. Střed mostu je věnován především pobytu a pomalému pohybu nebo hře, na krajích mostu jsou ponechány volné koridory např. pro kola.
Mobiliář
Na most byl umístěn jednoduchý mobiliář s různými funkcemi založený na jednotném modulu 1,5 m. Jednotlivé prvky slouží jako sedačky, pódia, lehátka, stolky nebo květináče. Mobiliář je proveden ze svařovaných kovových rámů s dřevěným opláštěním, některé kusy zahrnují herní prvky – výřezy bludiště nebo herní plánky. Na mostě najdete také odpadkové koše, s rozvojem dalších funkcí by mohly na mostě přibýt také stojany na kola.
Nový asfaltový povrch a malba
Součástí revitalizace byla výměna asfaltového krytu a malba na asfaltový povrch mostovky. Pro trvalou malbu na mostě byl na mostě vytvořen grafický návrh na základě kreseb vzniklých přímo na místě při veřejné akci představení záměru revitalizace. Autorkami velkoformátové malby jsou grafičky z dua Lemur na zdi, Alžběta Moravcová a Markéta Metelka Knorrová.
Galerie Venek
Na mostě našla své další výstavní místo take karlovarské Galerie Venek. Ta oproti klasickému vystavování uměleckých děl v interiérech galerií a muzeí přináší umění na veřejná prostranství široké veřejnosti jako alternativní formu zážitku. Na Drahovickém mostě byly znovuvyužity oboustranné vitríny sloužící dříve jako úřední desky a most se tak stal další ze zastávek na trase venkovních uměleckých výstav v Karlových Varech.
Další fáze revitalizace
Další fází vývoje veřejného prostoru na mostě by mohlo být umístění drobného gastrozázemí – například kontejnerové kavárny. Než bude most případně opětovně využit pro motorovou dopravu, může plnohodnotně sloužit obyvatelům okolních čtvrtí a vytvořit jasný signal a požadavek na budoucí projekty kultivace v okolí řeky Ohře.

















